1 Kasım 2014 Cumartesi

Teknoloji Stajı: SketchUp


Teknoloji stajımı lynda.com'da yapmayı tercih ettim. Staja öncelikle SketchUp programını öğrenmekle başladım.


Öğretim videosunda ilk olarak programın arayüzü anlatılıyor.



Öncelikle sol alt ikonların kullanımına baktığımızda;
İlk iki ikon modelleri kontrol etmemizi
sağlıyor. G ikonu Google hesabınıza yönlendiriyor.
Son ikon ise "Show Instructor", yani bulunduğunuz
komut hakkında sağda yardım penceresi açıyor.
Ekrandaki çizime bakışı denetleyebilegimiz
  temel komutlara baktığımızda; orbit, pan ve zoom
  komutlarını görüyoruz. Orbit, kameranın çevresi
etrafında dönmesini sağlıyor. Pan ve zoom da
zaten aşina olduğumuz diğer komutlar. 









Zoom komutunu biraz açarsak;

Zoom Window: yakınlaşmak istediğimiz kısma bir pencere çiziyoruz ve oraya zoom yapıyor. (Klavye kısaltması: ctrl + shift + w)
Zoom Extend: programdaki tüm çizimi gösterecek şekilde zoom out yapıyor. (Klavye kısaltması: ctrl + shift + e)


SketchUp'ın en önemli artılarından biri bence çizime istediğimiz şekilde hakim olabilmemizdi. Camera sekmesinin altında öncelikle hangi açıyla (parallel projection, perspective etc.) olacağını seçiyoruz, sonra da kameranın pozisyonuna karar verebiliyoruz. Hepsi çok kullanışlı. Genellikle çizime bakarken seçenekler arası gidip gelmek çok iyi oluyor. Walk'la istediğim yere ulaşınca Look Around'la çevresinde dönebiliyorum. Bi' tık'la istediğim yere gitmek istediğimde de: Position Camera.
Standart View da bildiğimiz top, bottom, right etc. seçenekleri. Dikkat etmemiz gereken nokta, bu seçeneklerle birlikte Parallel Projection kullanmamız gerektiğiydi.
Az önce bahsettiğim pan, zoom vs. gibi temel araçları da bu sekme altında bulabiliyoruz.





View sekmesinde de görünüş ayarlarıyla oynayabiliyoruz. Basit bi prizma üzerinde gösterirsem;

Başlangıçtaki prizma
"Shadows" ile










"X-ray" ile
"Back Edges" ile











Not: X-ray shaded'a çok benziyor ama farkı, diğer seçeneklerin hepsiyle "birlikte" kullanabiliyor oluşu.


1: Move (M). Shifte basılı tuttuğumuzda tek
aksta hareketle kısıtlanıyor.
2: Push/pull (P).  Bu komut da rhino'dan tanıdığımız
extrude komutunun aynısı.
3: Rotate (R). Sağ alt satıra açıyı girerek de
çevirebiliyoruz.
4: Follow me. Bir path çizerek extrude edebiliyoruz.
5: Scale (S). Bize scale edebileceğimiz noktalar
veriyor. Bounding box oluşturarak scale oluyor.
6: Offset (F). Yine rhinodan tanıdığımız komutun aynısı,
çizgiyi belli mesafe taşıyor.
Push/Pull komutu ile.
Line
Çizgi çizerken aksları ve paralel gelen çizgileri gösteriyor.
Kırmızı gözüken çizgi x aksına paralel gittiğini söylüyor yani.
Rhino'dan farklı olarak da çizgileri kapattığınızda
direkt yüzey oluşturuyor.(gri alan)
Arc
Yay çizimi de rhino'dan biraz farklı. İstersek
yayı köşeli de çizebiliyormuşuz.
Alt satırdaki Sides kutusuna kenar sayısını
girdim, 12 kenarlı bir yay oldu.
Polygon
Yine Sides kısmına kenar sayısı giriyoruz.
Eğer kenar sayısına "0" girersek,
daire elde edebiliyoruz. Ama daire
için "circle" komutunu da kullanabiliriz.


















1: Tape Measure (T). Rhino'daki
distance'ın görevini görüyor.
Uzunluk ölçer.
2: Dimension. Uzunluğu yazıyor.
3: Protractor. Açı ölçüyor. Sağ
alt kutucukta açı değeri yazıyor.
4: Text. 2 boyutlu yazı için.
5: Axes. Belli nokta için
aksları belirten
çizgiler çiziyor.
6: 3D Text
Tape Measure sadece uzunluk ölçmüyor,
aynı zamanda bu şekilde çizgi taşımak
için de kullanabiliyoruz.
3D Text.
Yazdıktan sonra move'la taşıyıp,
scale ile büyüttüm.

SketchUp'ın öğrenme kısmının en keyifli yeri, component ve modellerle oynayabilme fırsatı vermesiydi bence. Componentlere Window sekmesinden Component'e tıklayarak ulaşabiliyoruz. Ordan Select dediğimizde karşımıza componentler çıkıyor, istediğimizi seçebiliyoruz (aşağıdaki menü). Ayrıca sketchup.google.com/3dwarehouse adresine girerek de yeni modeller indirebiliyormuşuz. 


Hatta çizdiğimiz herhangi bir şey için; Edit sekmesindeki Make Component'e tıklayarak kendi componentimizi de oluşturabiliyormuşuz. Ben basit bir pencere çizerek onu component'e dönüştürdüm. Bunu yaparken Cut Opening seçeneğinin yanına çarpı attım ki; bıraktığım pencere açıklığını da taşısın. Daha sonra componenti seçerek istediğimiz gibi scale vb de yapabiliyormuşuz.


Sonraki adımda, material eklemeyi öğrendik. Window sekmesinde Materials'a tıklayarak pencereme material seçip uyguladım. (Açılan pencereden material'i seçtikten sonra, material'i uygulayacağımız yere tıklıyoruz.)



Eğer çizimimize dışarıdan bir şey eklemek istiyorsak, File sekmesindeki Import seçeneğini kullanıyoruz. Örneğin resimdeki bir çizimi referans alarak üstünden çizmek için kullanabiliriz. Ayrıca use as texture seçeneğini seçersek, çizimdeki herhangi bir şeyin üzerine de giydirebiliyormuşuz. 

Yine File sekmesi altından Export seçeneğine tıklayarak da, çizimi photoshop gibi programlar için 2D Graphic ya da AutoCad gibi diğer üç boyutlu çizim programları için de 3D Model olarak kaydedebiliyoruz.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Stajıma SketchUp Pro: Tools and Techniques öğretim videosuyla devam ettim.

Burada yine rhino'dan aşina olduğumuz Boolean Operations anlatılıyor.

Öncelikle iki dikdörtgen çizerek onları pull ettim.
Fakat burada dikkat etmemiz gereken nokta pull ettiğimiz zaman
cismimiz "solid" olmuyor. Tüm yüzeyleri birbirinden ayrı oluyor.
Fakat cisim solid değilse boolean yapamıyoruz. Bu yüzden solid yapmak için
de; cisimleri teker teker seçip edit sekmesi altından Make Component 
diyerek onları solid hale getirdim.
Daha sonra bir tanesini diğerinin içine gelecek şekilde move ettim.


Sonra Tools sekmesi altındaki Solid Tools'daki komutları uygulamaya başladım.




Intersect



Subtract
Union

Yine tools sekmesi altından Advanced Camera Tools'da Create Camera ile belli bir açıdan çizimimizi kaydedebildiğimizi gördüm. Bunu birçok farklı açıdan yapıp, daha sonra yarattığımız cameralar arasında gidip gelebiliyoruz, hatta slayt şeklinde izleyebiliyoruz.

Daha sonra izohipsler üzerinden topografya çıkarmayı öğrendim.
Önce freehand ile izohips çizgilerini çizdim.
Sonra iç kısımlardakini yukarı taşıdım. Daha
sonra izohipsleri seçip From Contours
ile yüzey oluşturdum.












Daha sonra Window -> Component Attributes ile öğelerin birçok özelliğini değiştirebilmeyi öğrendim. Öğretim videosunda çizimde bir buzdolabına fiyat özellikleri eklemeyi, kapağını açıp kapatabilmeyi ve rengini değiştirebilmeyi gösteriyor. 

Window -> Extension Wirehouse ile farklı özelliklerde birçok plug-in eklenebiliyor.



SketchUp'tan sonra LayOut'un kullanışına da değinildi.

Lay Out

                               
      Komut satırı


Böylelikle SketchUp stajımı tamamlamış oldum.



Lynda Sertifikaları












Hiç yorum yok:

Yorum Gönder