3 Kasım 2015 Salı

Şantiye Stajı: Kristalşehir

20-22.07.15

Şantiye stajıma, İhlas İnşaat A.Ş.'nin Beylikdüzü'ndeki Kristal Şehir şantiyesinde başladım. Öncelikle iş güvenliği hakkında önlemler alındı (baret,yelek tahsis edilmesi vb.), daha sonra yine güvenliğim hakkında bilgilendirildim ve şantiye kurallarından bahsedildi (şantiye içinde kimlere ulaşabileceğimden, asansörleri ne zaman ve nasıl kullanacağımdan vs.)

Daha sonra şantiye şefi Mustafa Şansal, bana proje hakkında bilgiler verdi. Kendi bahsettikleri dışında; çeşitli belgeler, sunumlar ve çizimleri de bana verdiler ve projeyi anlayıp kavrayabilmem için şantiyedeki ofislerinde bana süre tanıdılar. Oldukça büyük ve kapsamlı bir şantiyeydi ve projeyi anlamamın, hangi blokta ne noktaya gelindiğini, aşamaları öğrenmemin öncelikli olduğunu söylediler. Çünkü stajımı şantiye şefinin yanında yapacaktım ve tüm bloklara uğramam gerekebilirdi.

Kısaca projeden bahsedersem;
3 tip blok tipi vardır: kule tipi, yay tipi ve 2 çeşit L tipi.
Toplam 22 blok vardır: 2 kule tipi, 4 yay tipi, 12 L tipi, 1 cami, 1 göl cafe, 1 anaokulu, 1 satış ofisi.
- L bloklar zemin+33 katlı; yay bloklar bahçe katı+zemin+18katlı; kuleler zemin+36 katlı
- C40 beton türü ve tünel kalıp sistemi kullanılmış.

(Ara not: Staj sırasında izleme imkanım olmadığı için şantiye şefine tünel kalıp sisteminin nasıl olduğunu da sordum. Çelik bir kalıpla duvar ve döşemelerin aynı anda dökülebilmesiymiş. Bu şekilde yapılan duvarların hepsi binevi perde duvar olduğundan taşıyıcılık açısından daha iyiymiş ve depreme de daha dayanıklıymış. Ayrıca kalıplar bir gün içinde sökülebiliyormuş. Bu sayede daha ucuz ve çabuk olduğundan da tercih etmişler.)

Modelleme, çizim ve fotoğraf örnekleri:

17. Blok Tefrişli Plan




17. Blok Kesit








15. Blok


16. Blok




















































23-24, 27-29.07.15

Sahaya çıktığımda ilk olarak, tuğla ile örülmüş bölücü duvarlar üzerine yapılacak işlemleri incelemeyle başladım. Öncelikli olarak derz fileleri yerleştiriliyor çatlamalara karşı. Daha sonra aralara kayıtlar yerleştiriliyor. Bunun sebebi, sonra gelecek alçı sıvayı, o kayıtları referans alarak eşit kalınlıkla çekebilmek. Sonrasında, alçı-sıva makinesi ile uygulama yapılıyor. Daha sonra mastar ile düzeltiliyor.

Taşıyıcıyla aradaki derz filesi

Referans için kayıtlar





 

Mastar ile düzeltilmesi

Alçı-sıva uygulaması

Farklı bir duvardaki aynı çalışmalar








30-31.07.15

Bugüne genel kontrollerle başladık. Şantiyede her gün, her hafta ve her ay rapor tutulması gerekliymiş. Bana daha çok Haftalık Faaliyet Raporu'ndan bahsedip rapor örnekleri gösterdiler. Burada kayıp iş saatlerinden, ekipman puantajına ve çalışan işçi puantajına uzanan çeşitli bilgiler vardı. Bu kriterleri gözeterek, bloklarda kontroller yaptık. Benim yapabileceğim kriterleri öğrettiler ve bloktaki diğer katlara ben uyguladım.

Örneğin, kontrollerimde sıkıntı çıkaran tek şey, sonradan gelecek olan alçılar da hesaplanmadan konulan köşe bentlerdi. Onları tespit edip, plan üzerinde işaretledim.



Tefrişlerde buraya dolaplar geliyor ve projede temiz ölçünün 55 cm olması gerekiyor. Yoksa dolap sığmıyor. Fakat üzerine alçının gelmemiş haliyle 55 cm ediyordu. Birkaç yerde daha aynı kontrolleri yapınca genel bir sorun olduğunu anladık ve not tuttuk. Daha sonra işçiler düzeltilmesi konusunda uyarıldı. Tüm köşebentlerin sökülmesi gerekiyor.





















Sıva işleri yolunda gidiyordu ama tek sorun 9.blokta bir alçı-sıva makinesi bozulmuştu ve kattaki sıva işleri durmuştu, bunu da not ettim.



03-05.08.15

Asansör boşluklarının ve oradaki duvarların kaplanması işlemlerine tanıklık edip yardımcı oldum.
Binada 4 adet asansör var, bunlardan 3ü normal, 1i yangın asansörü.

Normal asansörlerin boşluklarının kaplanması için alçıpan uygulaması yapıldı. Geçen seneki stajda kendim de böyle bir uygulama yaptığım için yardım etme fırsatım daha çok oldu. Önce alt ve üst kısımlara U profiller yerleştirildi. Daha sonra aralarına 625mm'de bir C profiller yerleştirildi. Arasına herhangi bir yalıtım malzemesi konulmadı ve vidalar ile alçıpanlar monte edildi.
Burada bana şakül denilen bir araç-gerecin de kullanımını gösterdiler. Aslında su terazisi ile aynı görevi görüyor, ancak daha çok güveniyorlarmış. Yine de işlere su terazisi ile devam ettik :)

Yangın asansöründe ise daha farklı bir uygulama yaptılar. Burada alçıpan yerine betopan kullanıldı. Sebebi ise yangına daha dayanaklı olması imiş.











































Yandaki alçı-sıva uygulaması ile birleşimi




















06-07.08.15

3. blokta duvar boşluklarına kapı montajını incelemeye başlıyorum. Aşama aşama değil, bir kapının montajını tamamen bitirip diğerine geçiyorlar. Ayrıca kapıların monte edilmesi için parkelerin montajının da bitmiş olması gerekliymiş.

Önce kapı kör kasasının montajıyla başlıyoruz. Montelemeden önce, parçaları birbirlerine monteliyoruz. Burada M5 ölçüde vidalar kullanıldı. Daha sonra kör kasa su terazisi ile kontrol edilip duvara oturtuldu. Sağlam olması için duvarla aralarına kamalar konuluyor ve köpük sıkılıyor ama burada dikkat edilmesi gereken kısım, köpüğün çok beklemeden hemen kesilmesiymiş. Çünkü daha sonra çok sertleşiyormuş.

Kör kasadan sonra kapı kasası ve kanadı monte ediliyor. En sonda da pervazlar montelenip işlem tamamlanıyor.

Bu projede koridorlar parke olarak düşünülmüş. Genellikle koridorların granit olması daha makul bir çözümmüş. Burada da parkelerin çalışması için önemli bir detay yapıldı; kapının altına kama yerleştirmek. Çünkü kapının parkeye oturmaması gerekiyor. Odadaki parke için sıkıntı yokmuş, çünkü diğer taraftan pay bırakılıyormuş. Koridorları granit yapınca da bu yüzden sıkıntı olmuyor. Ama parke yapıldığında, hareketini sağlayan pay bırakabilmek için kapıyı parkeye oturtmuyoruz. Kamayı çıkarttığımızda da koridordaki parke de çalışmış oluyor.

Ayrıca kapılar ahşap görünümlü ama aslında PVC. İçerisine kayıtlar atmışlar, güneş ışığı vurduğunda da dalgalı bir görünüm oluyordu bu yüzden. Kapılar Hongkok'tan geliyormuş. Şantiye şefim bu durumdan memnun olmadığını söyledi bize. Çünkü, bir imalatta geri dönüşün olması çok önemliymiş. Bu evde oturacak insanlar kapıda herhangi bir sıkıntı yaşadıklarında ne yapacaklar? diyor.





























10.08.15

Bugün banyodaki tesisatların döşenmesini inceledim.

Islak hacimlerde tesisat ve kara sıva bir arada yürüyor. Tesisat boruları arasında daha önce görmediğim havalandırma borusu vardı, bu borudan kesinlikle su geçmiyor, sadece havayı rahatlatmak için döşeniyormuş.





















Mavi boru, gider borusu
Koyu gri boru, hava borusu























11-12.08.15

Bugün bina içerisinde gelen tesisatı inceledim. Tesisatları asma tavanın üzerinden geçiriyolar. Bu yüzden herhangi bir arızada şapı kırmaya gerek kalmayacak.

Şapın içerisinden sadece kalorifer borusu geçiyormuş. Onu da Cross-link sistemi ile döşediler. Bu sistemde borular bir kılıfın içerisinden geçiyor. Şapın içerisinden geçiyor ama boruyu komple değiştirebiliyorsun böylece. Eski boru yeni boruya yapıştırılıp öyle çekiliyormuş.

Kılıflı borularda hiçbir boru birbirinin üzerinden geçmiyor. Böylece şap da kalın olmak zorunda kalmıyor.


13-14.08.15

Bugün stajım bittiği için bana bloklardaki bitmiş binaları gezdirip detaylardan bahsettiler.

Isıtma sistemini vestiyerlerin arkasına alip saklamışlar. Soğuk gelen su, ısıtılıp peteklere gönderiliyormuş, sonra soğuyan su tekrar buraya gelip tekrar ısıtılıyormuş.





















Mutfak dolapları yerleştirilmiş. Burada şöyle bir şey yapılmış; mutfak dolaplarının altı granit döşenmiş. Bunun artı yonleri, parkeler daha döşenmeden bile mutfak dolaplarını kurabiliyorlarmış. Ayrıca su vs damlaması gibi durumlarda da daha avantajlı.





















Daireleri gezdikten sonra, büroya gidip kalan belgelerim imzalandı. Baret, yelek vs teslimati yapıldı.


Öğrendiğim tüm bilgileri için şantiye şefi Mustafa Şansal'a ve Kristal Şehir usta ve çalışanlarına teşekkür ederim.








Hiç yorum yok:

Yorum Gönder